Έργα, έργα, έργα

7 09 2010

Πριν αλέκτωρ λαλήσει τρεις άρχισαν οι εξαγγελίες για τα μεγαλεπήβολα έργα. Τόσο μεγαλεπήβολα, που σου φαίνεται ότι χρειάζονται 100 χρόνια για να πραγματοποιηθούν την ώρα που οι υπουργοί μιλούν για καταληκτικές ημερομηνίες ως το 2012 και χρονοδιαγράμματα 10ετίας. Επειδή φυσικά δεν πιστεύουμε ότι θα γίνει ούτε το 1/10 από τις δυο υποθαλάσσιες, τις επεκτάσεις του μετρό, τα υπόγεια πάρκινγκ, τη διαπλάτυνση της περιφερειακής κλπ τα παραθέτουμε απλά για μνημειακούς λόγους:

Στρατηγικό σχέδιο για τις υποδομές και τις μεταφορές της Θεσσαλονίκης, ύψους 8,4 δισ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί εντός της επόμενης δεκαετίας, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το προκαταρκτικό σχέδιο εκπόνησε επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συγκρότησε το υπουργείο Υποδομών και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ολοκλήρωση του εξωτερικού και του εσωτερικού οδικού δικτύου της πόλης με εξωτερική περιφερειακή, δύο υποθαλάσσιες αρτηρίες και ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου, συνδέσεις των οδικών αξόνων, επέκταση του μετρό προς Τούμπα, Χαριλάου, Πυλαία, Καλαμαριά, Ευκαρπία, Αμπελόκηπους, Εύοσμο, Σίνδο, νέα πάρκιγκ και σταθμούς μετεπιβίβασης.

Τα έργα της τετραετίας
Ο κ. Ρέππας παρουσίασε αρχικά τα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, σε ορίζοντα τετραετίας και με διασφαλισμένους πόρους, που είναι:
– Αναβάθμιση των κόμβων της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ16 (κόμβος Λαχαναγοράς) έως Κ5. Ο κόμβος Κ16 ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί εντός του 2011. Οι υπόλοιπες επεμβάσεις συνίστανται στην ανάγκη ανισοπεδοποίησης των κύριων κινήσεων των έξι βασικών κόμβων του δυτικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ.
– Αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ5 έως Κ12 (κόμβος με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) και της σύνδεσής της με το αεροδρόμιο. Εξετάζεται η διαπλάτυνση κατά μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, του τμήματος από τον κόμβο Κ5 (Παπαγεωργίου) έως και τον κόμβο Κ12 (εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) καθώς και η διαπλάτυνση-αναβάθμιση της ε.ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών έως τον κόμβο Αεροδρομίου. Διερευνάται η κατασκευή υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας κατά μήκος της εσωτερικής περιφερειακής, από τον κόμβο Ευκαρπίας μέχρι τα Κωνσταντινουπολίτικα. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2011 και να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013.
Η κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης και η υλοποίηση της επέκτασής της αφενός προς Καλαμαριά και αεροδρόμιο και αφετέρου προς τις δυτικές συνοικίες. Όσον αφορά την επέκταση προς την Καλαμαριά, οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. Επίσης εξετάζονται σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη (Δημοκρατίας – Ευκαρπία – Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο (Ν.Σ.Σ. – Εύοσμος) και προς αεροδρόμιο (για την επέκταση αυτή εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου monorail).
– Βελτίωση και εκσυγχρονισμός του αερολιμένα Θεσσαλονίκης “Μακεδονία”. Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου έχει συμβατικό προϋπολογισμό 137 εκατ. ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης 27-7-2011. Το έργο εμφανίζει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και μικρή οικονομική απορροφητικότητα (η απορρόφηση βρίσκεται στο 34% του συμβατικού αντικειμένου). Ήδη εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών έως 31-12-2012.
– Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη προσφέρεται για τη δημιουργία σύγχρονου και μεγάλου εμπορευματικού κέντρου που θα καταστήσει την πόλη διαμετακομιστικό κόμβο – πύλη στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια, όπως είπε ο υπουργός. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2010 να έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.


Το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αναλύεται σε τρεις πυλώνες -οδικές υποδομές, συγκοινωνίες, θέσεις στάθμευσης- ως εξής:

1. Οδικές υποδομές
Το στρατηγικό οδικό δίκτυο απαρτίζεται από τον εσωτερικό δακτύλιο, τον εξωτερικό δακτύλιο, τους συνδετήριους κλάδους μεταξύ των δακτυλίων, τα τμήματα των κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία οδός) που διέρχονται από την περιοχή του σχεδίου, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας, το λοιπό οδικό δίκτυο.
Εσωτερικός δακτύλιος: Αποτελείται από την υπάρχουσα εσωτερική περιφερειακή οδό, από τον κόμβο Κ16 (Καλοχώρι) μέχρι τον κόμβο του Φοίνικα, και συνεχίζει μέχρι τη Νέα Κρήνη. Η επιτροπή προτείνει ο δακτύλιος να κλείσει με τη “νοτιοδυτική παράκαμψη του κέντρου” από τη Νέα Κρήνη μέχρι τη δυτική είσοδο, δηλαδή ενδεχομένως με μια υποθαλάσσια αρτηρία.
Η επιτροπή όμως προτείνει να γίνει πρώτα ένας δρόμος παράκαμψης της παραλίας από τη δυτική είσοδο μέχρι την περιοχή της οδού Καυταντζόγλου, όπου θα συνδεθεί με την περιφερειακή οδό μέσω Κατσιμίδη. Έτσι θα δοθεί η δυνατότητα αποσυμφόρησης της λεωφόρου Νίκης και της πεζοδρόμησής της. Η παράκαμψη αυτή μπορεί να γίνει με υποθαλάσσια αρτηρία και μάλιστα με δυνατότητα επέκτασης μέχρι την Καλαμαριά, μέσω των οδών Πόντου και Γκόνου.
Εξωτερικός δακτύλιος: Ο εξωτερικός δακτύλιος περιλαμβάνει την εξωτερική περιφερειακή οδό που είναι σε νέα χάραξη από το ΤΙΤΑΝ, πίσω από τον ορεινό όγκο Χορτιάτη προς το Τριάδι και ανατολικά μέχρι το Σχολάρι. Από εκεί συνεχίζει με τον δρόμο Σχολάρι – Τρίλοφος – Μηχανιώνα – Αγγελοχώρι και συνδέεται με τη Ζεύξη του Θερμαϊκού. Η Ζεύξη καταλήγει στην απέναντι πλευρά του Θερμαϊκού και συνδέεται με την ε.ο. Θεσσαλονίκης – Κατερίνης στο ύψος του Αξιού. Από τον κόμβο του Αξιού συνδέεται με την περιφερειακή οδό και φθάνει μέχρι το ΤΙΤΑΝ.

2. Ακτινικές συνδέσεις
Η εσωτερική και εξωτερική περιφερειακή θα συνδεθούν μεταξύ τους καθώς και με τους άξονες των εθνικών οδών με επτά ακτινωτές συνδέσεις:
1. Κόμβος Κ1 με Κόμβο 16 (δυτική Θεσσαλονίκη), 2. Οδός Πόντου από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 3. Οδός Λαγκαδά από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 4. Σύνδεση εξωτερικής περιφερειακής στο ύψος των Πεύκων έως τον κόμβο της εσωτερικής περιφερειακής στα Κωνσταντινουπολίτικα. Η χάραξη θα γίνει με τούνελ κάτω από το Σέιχ Σου, 5. Από Κ11 εσωτερικής μέχρι κόμβο Τριαδίου εξωτερικής περιφερειακής. Πρόκειται για την οδό Θέρμης – Γαλάτιστας, 6. Από Κ12 εσωτερικής περιφερειακής έως τον κόμβο Ραιδεστού της εξωτερικής περιφερειακής, 7. Σύνδεση αεροδρομίου με εξωτερική περιφερειακή.

3. Δημόσιες συγκοινωνίες
Για το σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς εφόσον κριθούν αναγκαίες και βιώσιμες, π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία.
Σε σχέση με τα μέσα σε σταθερή τροχιά προτείνονται:
– Επεκτάσεις μετρό
Επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευή αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας. Επίσης προτείνεται να μελετηθούν ώστε να είναι ώριμες σχεδιαστικά και μελετητικά οι επεκτάσεις της κεντρικής γραμμής του μετρό α) επέκταση ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, με ένα ελαφρύ μέσο, με ενδεχόμενη μελλοντική κατάληξη στον δήμο Θερμαϊκού, β) επέκταση δυτικά κατά μήκος του άξονα της οδού Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) επέκταση προς την περιοχή των δήμων Αμπελοκήπων και Ευόσμου, δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολάς μέσα από την Τούμπα και Χαριλάου, προς την Πυλαία.
– Τερματικοί σταθμοί
Οι τερματικοί σταθμοί θα έχουν τη μορφή ολοκληρωμένων συγκοινωνιακών κέντρων, όπου θα επιτυγχάνεται η εύκολη μετεπιβίβαση από μέσο σε μέσο, στα σημεία:
Α) στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, β) στην περιοχή της Μίκρας σε συνδυασμό με την επέκταση της γραμμής του μετρό προς το αεροδρόμιο, γ) στην περιοχή του στρατοπέδου Καρατάσου – νοσοκομείου Παπαγεωργίου.
– Προαστιακός σιδηρόδρομος
Προτείνεται η σύνδεση της περιοχής Σίνδου (ΤΕΙ, ΔΕΘ) με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ, με προαστιακό ή, αν υπάρχει δυνατότητα, με τέταρτο κλάδο του μετρό.
– Τραμ
Μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η γενική κυκλοφοριακή μελέτη Θεσσαλονίκης το 2000, για τη δυτική Θεσσαλονίκη και για την ανατολική, εφόσον δεν γίνει επέκταση της σημερινής γραμμής του μετρό από το Παπάφειο προς Τούμπα και Χαριλάου.
– Δίκτυο λεωφορειολωρίδων
Το υπόλοιπο σύστημα μαζικών δημοσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να καλυφθεί από λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα αρθρωμένες, ώστε να συμπληρώνουν και να τροφοδοτούν τα μέσα σταθερής τροχιάς. Η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων θεωρείται από την επιτροπή πραγματογνωμόνων πρωταρχικής σημασίας για την πληρότητα του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών.

4. Χώροι στάθμευσης
Η επιτροπή πραγματογνωμόνων προτείνει την κατά προτεραιότητα προώθηση των εξής χώρων στάθμευσης:
Υπόγειος χώρος της οδού Ανθέων, 2. Περιοχή στρατοπέδου Καρατάσου – νοσοκομείου Παπαγεωργίου, σε συνδυασμό με τον τερματικό σταθμό γραμμής μετρό και λεωφορείων, 3. Χώρος στρατοπέδου Παύλου Μελά, 4. Χώρος περιοχής Λαχανόκηπων μεταξύ οδού Γιαννιτσών και οδού 26ης Οκτωβρίου, 5. Πλατεία Χημείου ΑΠΘ, 6. Περιοχή Μ. Ψελλού, στη Νέα Ελβετία, κοντά στο σταθμό του μετρό, 7. Θέατρο Γης, σε συνδυασμό με επέκταση γραμμών ΟΑΣΘ ή ειδικά λεωφορεία, 8. Περιοχή Μίκρας

* απόσπασμα από άρθρο της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, φωτό από τον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ

Advertisements

Ενέργειες

Information

5 Σχόλια

8 09 2010
Kostis

Μπορώ τουλάχιστον να βρω κάπου σε μεγάλη ανάλυση τη φωτό, να τη βλέπω και να φτιάχνομαι; 🙂

10 09 2010
Kataskeui

Και εγώ θα ήθελα την φωτό αν γινόταν για να δω ακριβώς που περνάει και τι…κάνε ένα κόπο και στείλε τη μου στο email μου.

10 09 2010
enzo

min mou anxoneste , anigi i ekthesi … plisiazoun dimotikes ekoges .. k poli pithano na exoume xana k politikes … opote tha deite pola teteia sxedia me oses analiseis k oneira thelete , tzampa einai. 🙂
ta alla kostizoun , min xehname apo pote exei egkainiasi to pasok tin ipothalasia 😀

10 09 2010
Αλέξανδρος
22 11 2011
akis

Με τον Εμπορευματικό Κέντρο στο πρωην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη ξερουμε ποτε θα βγει ο διαγωνισμος.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: