Το τρένο για τα Μουδανιά

17 07 2010

Υπάρχει μια συζήτηση εδώ και χρόνια για το αν θα έπρεπε να δημιουργηθεί προαστιακός Χαλκιδικής.

Εν έτει 2010 όμως, που τα τρένα στην Ελλάδα έχουν χάσει το «τρένο της ανάπτυξης», το Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι ακόμη 5 ώρες, ο ΟΣΕ καταρρέει υπό το βάρος των ελλειμάτων και ο Προαστιακός είναι ζημιογόνος είναι πολύ αμφίβολο αν μια γραμμή για Χαλκιδική θα μπορούσε να είναι βιώσιμη.

Ας εξετάσουμε το σενάριο. Δημιουργείται για παράδειγμα μια γραμμή από το Αεροδρόμιο (ήτην Ανατολική έξοδο γενικότερα) προς Μουδανιά, όπως έχει κατά καιρούς εξαγγελθεί. Ακόμη κι αν λυνόταν το πρόβλημα των απαλοτριώσεων, καθώς σε αυτές τις περιοχές η αξία της γης έχει ανέβει σημαντικά, η συγκεκριμένη γραμμή θα είχε ελάχιστη χρησιμότητα γιατί:

α) δεν θα εξυπηρετούσε τον κύριο όγκο των εκδρομέων που κατευθύνονται νοτιότερα προς τα πόδια.

β) τους 8 από τους 12 μήνες θα είχε ελάχιστη επιβατική κίνηση, αφού οι περισσότερες περιοχές δεν είναι πρώτης κατοικίας, παρότι θα διευκόλυνε την αποκέντρωση και το commuting.

γ) δεν θα κατάφερνε να πείσει τους εκδρομείς, αφού πλην των ανήλικων πιτσιρικάδων που κατεβαίνουν με το ΚΤΕΛ, όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητο για να μεταφέρουν αποσκευές, ομπρέλες, βάρκες, σωσίβια κλπ προς και από την παραλία ή το εξοχικό.

δ) θα δημιουργούσε πρόβλημα βιωσιμότητας στο ΚΤΕΛ, καθώς στην Ελλάδα τα υπεραστικά λεωφορεία, ελλείψει σοβαρού δικτύου σιδηροδρόμου, έχουν καλύψει αυτό το κενό στις μεταφορές.

ε) ακόμη και TGV να ήταν δεν θα κατάφερνε να κάνει σημαντικά καλύτερο χρόνο από το αυτοκίνητο, αφού σε καλές συνθήκες η διαδρομή Θεσσαλονίκη – Μουδανιά δεν είναι πάνω από μια ώρα. Από κει και πέρα αρχίζει το μαρτύριο…

Πες μας τη γνώμη σου για τον Προαστιακό της Χαλκιδικής

Advertisements

Ενέργειες

Information

8 Σχόλια

17 07 2010
Vasilis

os ta moudania den prokite me tipota na eine viosimos, prepei na ftasei toulaxiston eso kalithea

19 07 2010
Dimitris

Θα ηταν πολη καλα να φτασει μεχρι την Χαλκιδικη ωστοσο πιστευω στην κατασταση που βρισκεται σημερα ο ΟΣΕ δεν ειναι κατι εφικτο, πιστευω παντως οτι μια θαλλασια συγκοινωνια που θα ξεκινουσε απο το Λιμανι και θα εξυπηρετουσε το 1 ποδι με συχνες στασεις θα ητνα καλη ιδεα φυσικα με την προυποθεση οτι θα ηταν ανταγωνιστικο του ΚΤΕΛ και του αυτοκινητου απο αποψη χρονου αλλα και χρηματων, ετσι 2 γραμμες με δελφινι που θα ξεκινουσαν απο την μαρινα της Πλατειας Ελαυθεριας με ενδιαμεσε στασεις τις εξης:
ΓΡΑΜΜΗ 1: Νεα Κρηνη-Περαια-Αγια Τριαδα-Μηχανιωνα-Καλλικρατεια-Μουδανια-Ποτιδαια-Sunny-Φουρκα-Ποσειδι

ΓΡΑΜΜΗ 2:Νεα Κρηνη-Περαια-Αγια Τριαδα-Μηχανιωνα-Καλλικρατεια-Μουδανια-Ποτιδαια Παλιουρι-Πευκοχωρι-Καλλιθεα-Φωκιες.

22 07 2010
Nikos

Διαφωνώ πλήρως με το σκεπτικό σου SKG, γιατί:

«β) τους 8 από τους 12 μήνες θα είχε ελάχιστη επιβατική κίνηση, αφού οι περισσότερες περιοχές δεν είναι πρώτης κατοικίας, παρότι θα διευκόλυνε την αποκέντρωση και το commuting.»
– Εγώ που έχω εξοχικό στην Ποτίδαια, θα το έκαν ΜΟΝΙΜΗ κατοικία για όλο το έτος, αν ήξερα ότι για να πάω στο Κέντρο, θα κάνω μόλις 45 λεπτά. Τόσο κάνουμε και με το αυτοκίνητο διανύοντας τον περιφερειακό…

«γ) δεν θα κατάφερνε να πείσει τους εκδρομείς, αφού πλην των ανήλικων πιτσιρικάδων που κατεβαίνουν με το ΚΤΕΛ, όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητο για να μεταφέρουν αποσκευές, ομπρέλες, βάρκες, σωσίβια κλπ προς και από την παραλία ή το εξοχικό.»
– Βαρκα δεν μπορείς να βάλεις στο τρένο, αλλά τα υπόλοιπα, γιατί όχι?

«δ) θα δημιουργούσε πρόβλημα βιωσιμότητας στο ΚΤΕΛ, καθώς στην Ελλάδα τα υπεραστικά λεωφορεία, ελλείψει σοβαρού δικτύου σιδηροδρόμου, έχουν καλύψει αυτό το κενό στις μεταφορές.»
– Και ποιός νοιάζεται για την βιωσιμότητα του ΚΤΕΛ? Μήπως γι’ αυτο τελικά ΔΕΝ λαμβάνεται η απόφαση για τη δημιουργία προαστιακού Χαλκιδικής? Μήπως τελικά, όλα είναι θέμα (όπως πάντα στην Ελλάδα), οργανωμένων μικρο-συφερόντων-παραγόντων? Δηλαδή, μήπως και οι λαμαρινάδες έχουν οργανωθεί κατά των τρένων – για να μην χάσουν δουλειά από τα τροχαία στην Μουδανίων – Θεσ/νίκης?

«ε) ακόμη και TGV να ήταν δεν θα κατάφερνε να κάνει σημαντικά καλύτερο χρόνο από το αυτοκίνητο, αφού σε καλές συνθήκες η διαδρομή Θεσσαλονίκη – Μουδανιά δεν είναι πάνω από μια ώρα. Από κει και πέρα αρχίζει το μαρτύριο…»
– Με συγχωρείς, αλλά τις 3 ώρες επιστροφής Κυριακή απόγευμα στην πόλη ή τις 2-2,5 ώρες για να φτάσεις Μουδανιά Σάββατο πρωί, δεν σου έχουν τύχει ποτέ? Κι επίσης η βενζίνη στο αυτοκίνητο κοστίζει περί 10-15€ (ανάλογα τα κυβικά) για το πάνε-έλα Μουδανιά. Αν υπήρχε ανάλογο εισιτήριο με προαστιακό, ποιός σου λέει ότι δεν θα το προτιμούσαμε?
Δηλαδή, ξέρεις κανένα Λαρισαίο, που να έχει δουλειά ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ στη Θεσσαλονίκη ή την Κατερίνη και να χρισιμοποιεί το αυτοκίνητό του? Όλοι τους, με τον προαστιακό κινούνται!

Στην Κ. Ευρώπη, ο «προαστιακός» συνδέει το Αμστερνταμ με την Χάγη, τις Βρυξέλλες, το Παρίσι και τη Φρανγκφούρτη – εκεί δεν υπάρχουν αυτοκίνητα, ΚΤΕΛ, απαλλωτριώσεις κι άλλες τέτοιες καταστάσεις?
Παντού σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο, το τρένο είναι το ταχύτερο μέσο μεταφοράς ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ αποστάσεων έως 200km. Μόνο στην Ελλάδα – και ιδιαίτερα στην μίζερη Θεσσαλονίκη – βλέπουμε παντού προβλήματα δίχως λύσεις. Είναι γιατί ΔΕΝ τολμούμε να πάρουμε τις κατάλληλες αποφάσεις….

24 07 2010
skg2020

Νίκο θεωρώ ότι η επιχειρηματολογία σου έχει καλή προαίρεση, αλλά είναι λίγο εξωπραγματική, γιατί δεν λαμβάνει υπόψιν πως έχει γαλουχηθεί τις τελευταίες δεκαετίες ο σύγχρονος νεοέλληνας.

στο β) να σου επισημάνω ότι ελάχιστοι Αθηναίοι μετακόμισαν στη Μάνδρα, την Κινέττα, το Λουτράκι, την Κόρινο και το Κιάτο παρότι ο Προαστιακός έφτασε ως εκεί. Γιατί; Γιατί σπανίως είναι στην ώρα του και όποτε ειναι τα τρένα είναι τόσο γεμάτα που οι επιβάτες αναγκάζονται να ταξιδεύουν μια ώρα όρθιοι. Επιπλέον, οι σταθμοί είναι εκτός πόλεων χωρίς πάρκινγκ, ενώ και ο επιπλέον χρόνος που απαιτείται για μετεπιβίβαση κλπ κάνει το χρόνο του commuting μετ’ επιστροφής γυρω στις 2-3 ώρες καθημερινά. Θα το άντεχες; Και μάλιστα όρθιος;

στο γ) να σου θυμίσω ότι οι όποιες μελέτες κάνουν λόγο για Προαστιακό μέχρι τα Μουδανιά. Κι από κει πέρα; Πάλι ΚΤΕΛ; Όσο για τις αποσκευές εννοώ αυτό το χάλι πυο παρατηρούμε κάθε ΣΚ με τους Θεσσαλονικείς να μεταφέρουν όλη την οικοσκευή τους και τη σαβούρα τους στα εξοχικά τους. Θα σου χει τύχει και σένα να φεύγουν από το μπροστινό αυτοκίνητο στρώματα, πλαστικές καρέκλες κλπ…

στο δ) απλά να επισημάνω ότι όλα είναι και θέμα οικονομίας πλέον. Γιατί ο Προαστιακός τείνει να γίνει ΟΣΕ από πλευράς χρεών… Το βασικό είναι να είναι βιώσιμη αυτή η γραμμή και σίγουρα πρέπει να λάβουμε υπόψιν και το υπάρχον δίκτυο των λεωφορείων που καλώς ή κακώς εξυπηρετεί και ζουν και κάποιες εκατοντάδες οικογένειες. Στο κάτω κάτω στη γραμμή αεροδρόμιου Αθήνας υπάρχει προαστιακός, μετρό και λεωφορείο. Όλοι προτιμούν το λεωφορείο γιατί είναι φθηνότερο και σε παίρνει από την πόρτα σου…

Στο ε) συμφωνώ εν πολλοίς, αλλά μου θυμίζεις ορισμένους που λένε ότι το Θεσσαλονίκη – Κασσάνδρα πρέπει να γίνει αυτοκινητόδρομος με 6 λωρίδες. Με την ίδια λογική και ο δρόμος για το Καιμάκτσαλάν θα έπρεπε να γίνει εθνική οδός. Για την κατασκευή ενός δρόμου πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες όλου του χρόνου κι όχι ενός 3 ώρου για 6 Σαββατοκύριακα το χρόνο. Αν οι Θεσσαλονικείς έχουν αποφασίσει ότι τους αρέσει αυτός ο μαζοχισμός , 20 χρόνια τώρα, όσες λωρίδες κυκλοφορίας και να κάνουμε θα συνεχίσουν να μποτιλιάρονται.

Φοβάμαι ότι το τρένο θα αποτύχει γιατί δεν έχει μπει στη νοοτροπία του Έλληνα. Εμείς θέλουμε να βγάλουμε το τζιπ στην Εθνική, να το παρκάρουμε μέσα στην αμμουδιά δίπλα στο μπιτς μπαρ για να το δουν τα γκομενάκια και φυσικά να έχουμε και θέση έξω από το εξοχικό μας για να το πλένουμε. Το τρένο από την άλλη το έχουμε συνδέσει με καρβουνιάρηδες, απεργίες, χαλασμένες μηχανές, βρώμικα και θορυβώδη βαγόνια και έναν απολύτως αναξιόπιστο οργανισμό. Όλα αυτά δεν αλλάζουν εύκολα. Ποιός Σαλονικιός θα πειστεί να πάρει την φαμίλια του Σάββατο πρωί, να παρκάρει στο αεροδρόμιο, να πάρει από κει τον Προαστιακό με τις βαλίτσες να κατέβει στα Μουδανιά, από κει να πάρει το ΚΤΕΛ για τη Φούρκα και μετά να περπατήσει και 500 μ. ως το σπίτι του για να αφήσει τα πράγματα και μετά να πάρει τα ποδήλατα για να πάει στην παραλία; Αν ξέρεις πολλούς πες τους μου και μένα…

Γιατί στην τελική και γω μαζί σου είμαι το τρένο θέλω, αλλά εφόσον είναι βιώσιμο, αξιοπρεπές και χρήσιμο.

26 07 2010
Nikos

«Φοβάμαι ότι το τρένο θα αποτύχει γιατί δεν έχει μπει στη νοοτροπία του Έλληνα. Εμείς θέλουμε να βγάλουμε το τζιπ στην Εθνική, να το παρκάρουμε μέσα στην αμμουδιά δίπλα στο μπιτς μπαρ για να το δουν τα γκομενάκια και φυσικά να έχουμε και θέση έξω από το εξοχικό μας για να το πλένουμε. »

Αγαπητέ φίλε μου SKG, σε πληροφορώ ότι έχω φίλους Αθηναίους που πλέον μένουν μόνιμα σε Κόρινθο και Χαλκίδα – ενώ η δουλειά τους είναι στο Σύνταγμα. Ναι, δεν περιμένω να μετακομίσει το σύνολο των 5,5 εκ. Αθηναίων στα προάστια άμεσα! Αλλά σε βάθος δεκαετίας και περισσότερο, θα γίνεται από τα νέα ζευγάρια (κυρίως).
Επίσης ο προαστιακος για το Κιάτο που το παίρνω συχνά (λόγω της δουλείας μου ως πωλητής ταξιδεύω συχνά) έχει στανταρ δορμολόγια ανά 20 λέπτο – με ακρίβεια εκπληκτική.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, για να μπει κάτι στην νοοτροπία του Έλληνα, θα πρέπει να το δοκιμάσει (θυμόμαστε πολύ καλά το παράδειγμα του Καποδίστρια με τις πατάτες!!) Κι εδώ στην Θεσσαλονίκη μας, είμαστε τόσο συντηρητικοί σε οτιδήποτε καινούργιο, που αν δεν το δούμε μπροστά μας, έτοιμο, φταιγμένο, δεν θα ζητήσουμε τίποτα άλλο στον μικρο-αστικό μας μικρόκοσμο … η πόλη μας είναι μια απογοήτευση, ένα μεγάλο χωριό μικρο-συμφερόντων, που αρνείται να δει με όραμα το μέλλον.
Ο προαστιακός/τρένο δεν γίνεται, γιατί θα χάσουν δουλειά οι .. ΚΤΕΛιτζήδες, οι λεωφοριο-λωρίδες γιατί αντιδρούν οι ταξιτζήδες, η υποθαλάσια γιατί θα κατέστρεφε το… αιθητικό μας περιβάλλον (οι… καμινάδες), η επέκταση αεροδιαδρόμου δεν προχωράει γιατί αντιδράει ο οικοπεδούχος δήμαρχος Μικρας, και πάει λέγοντας…. Τώρα που εξαγγέλθηκε η νέα εξωτερική περιφερειακή, αντιδρά ο Δήπμος Πανοράματος γιατί λέει θα χαλάσουν τον ύπνο των κατοίκων οι υπόγειες σήραγγες!! 🙂 (μην γελάτε, έκαναν και μελέτη γι’ αυτό ήδη!!!!!)
Μια πόλη μίζερη, κλειστοφοβική, που έχει μείνει στα όποια έργα της δεκαετίας του 60… πάντα θα βρίσκουμε έναν τρόπο αντίδρασης σε οτιδήποτε νέο χαλάει την ηρεμία της φραπεδιά στην παλαιά παραλία, με τα τραπεζοκαθίσματα να καταλαμβάνουν όλο το πεζοδρόμιο – και συμπυκνώνεται στο θεώρημα «χαλαρά» (με παχύ λάμδα)!
Είμαστε άξιοι της μοίρας μας (και για όλα φταίει το «αθηνοκεντρικό» κράτος).

26 07 2010
Dimitris

Πεστα Νικο ακριβως και εγω την ιδια αποψη εχω, στην Θεσσαλονικη κανενα εργο δεν παει μπροστα επειδη καθε τρεις και λιγο εχουμε και μια διαφωνια απο 10-15 ατομα, τελικα τι Δημοκρατια εχουμε αν κανει κουμαντο η μειοψηφια, αλλα ειμαστε αξιοι της μοιρας μας οταν παραπονιομαστε οτι η Θεσσαλονικη ειναι παρακμιακη πολη την στιγμη που εμεις οι ιδιοι εχουμε μεινει στην δεκαετια του ’80. Επισης να προσθεσω οτι το μετρο ειχε σταματησει για ποσο καιρο επειδη ο ’’καλος’’ Μητροπολιτης ζητουσε μεγαλυτερη αποζημιωση απο την εταιρεια του μετρο και το καλυτερο ειναι οτι μολις συμβιβαστηκαν οι δυο πλευρες ειχαμε αντιδρασεις επειδη ακουστε αν το πιστευεται οτι θα εκοβαν καποια δεντρα απο τον αυλιο χωριο για να γινει η ο σταθμος, δηλαδη μερικα δεντρα ειναι σημαντικοτερα απο το μετρο.Αλλα οταν θεωρουμαι ΜΕΓΑΛΟ εργο την αναπλαση της παραλιας που σε αλλες πολεις ειναι κατι δεδομενο για τι εξελιξη μιλαμε στην Θεσσαλονικη!

26 07 2010
skg2020

Παιδια,
δεν έχω λόγο να διαφωνήσω περαιτέρω. Κάθε άποψη σεβαστή. Άλλωστε αυτό το μπλογκ έγινε για να προτείνει και όχι να αποθαρύνει.
Απλά, στην εποχή μας όλα τα έργα πρέπει να τα βλέπουμε υπό το πρίσμα της βιωσιμότητας και της αναγκαιότητας.
Καλός ο Προαστιακός και το Τραμ στην Αθήνα, αλλά από τον πρώτο χρόνο είναι ζημιογόνα. Άρα ποιό το νόημα;
Επίσης καλοί οι νέοι δρόμοι και τα τούνελ, αλλά δεν είναι πάντα η λύση. Πολλές φορές είναι προτιμότερο να βρεις τρόπους να μειώσουμε την κυκλοφορία με εναλλακτικά μέσα παρά να κατασκευάζουμε συνεχώς περιφερειακούς που σε 10 χρόνια είναι κορεσμένοι από τα νέα οχήματα…
Σεβαστές πάντως οι απόψεις σας.

27 07 2010
Nikos

Αγαπητέ SKG – καταρχάς, σε ευχαριστούμε πολύ για το υπέροχο Blog! συμφωνώ απόλυτα με την άποψή σου «πολλές φορές είναι προτιμότερο να βρεις τρόπους να μειώσουμε την κυκλοφορία με εναλλακτικά μέσα παρά να κατασκευάζουμε συνεχώς περιφερειακούς που σε 10 χρόνια είναι κορεσμένοι από τα νέα οχήματα…»
Γι’αυτό λοιπόν το τρένο (προαστιακός) είναι η μοναδική λύση! Θα θυμίσω σε όλους στην συζήτηση, ότι το μετρό του Λονδίνου έχει να παρουσιάσει κέρδη από το 1953. Ότι στο Βερολίνο, το μετρό δεν υπήρξε ποτέ κερδοφόρο. Ότι ακόμα και στη Νέα Υόρκη (πρωτεύουσα του καπιταλισμού) η μοναδικές εταιρίες που επιδοτούνται από τον Δήμο (δηλαδή το Δημόσιο), είναι οι εταιρίες του μετρό.
Σε όλο τον κόσμο για τις μεγάλες αποστάσεις, το μοναδικό «βιώσιμο» μέσο (έστω και με «loss») και «ήπιας» ανάπτυξης, είναι αυτό του τρένου.
Φυσικά, συμφωνώ-επαυξάνω ότι δεν χρειάζονται νέοι περιφερειακοί κλπ – αλλά υποστηρίζω με θέρμη ότι ένα ΔΙΚΤΥΟ προαστιακού από Κοζάνη και Λάρισα, έως Μουδανιά/Νικήτη και Καβάλα, είναι απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης, όχι μόνο της Θεσσαλονίκης, αλλά ολόκληρης της Μακεδονίας.
Οσο πιο γρήγορα συνηδειτοποιήσουμε ότι η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να γίνει το «logistic center» της ΝΑ Ευρώπης για τα επόμενα 30 έτη, τόσο περισσότερο θα απαιτούμε να αναπτύξουμε γρήγορα τρένα για μεταφορές κι επιβίβαση – και θα παράξουμε «πλούτο» (θέσεις εργασίας).
Κι αυτό δεν γίνεται χωρίς λιμάνι, αεροδρόμιο και κυρίως χωρίς σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών ταχυτήτων και πρόσβασης σ’αυτό – από τους «πελάτες» μας βορειοευρωπαίους . Αλλά εμείς προτιμούμε να «μυξο»-κλαίμε για την Αθήνα που δεν δίνει λεφτά στην περιφέρεια (και βεβαίως περιφέρεια είμαστε μονο… εμείς, η «περιούσια πόλη»). Μια πόλη που 40 χρόνια μετά την μελέτη του Τριανταφυλλίδη, ακόμα δεν έχει καταλάβει που βρίσκεται το μέλλον της….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: