Το ΑΠΘ προτείνει…

24 06 2010

Της Βαρβάρας Ζούκα vzouka@makthes.gr από την εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Τη βύθιση τμήματος της παραλιακής λεωφόρου, την κατασκευή υπόγειων αλλά και υποθαλάσσιου πάρκιγκ, τη διαμόρφωση της Γρηγορίου Λαμπράκη σε βουλεβάρτο, τη δημιουργία τελεφερίκ και ζωνών θέασης προς τη θάλασσα στην περιοχή της Άνω Πόλης, την πεζοδρόμηση δρόμων στο ιστορικό κέντρο και τη διαμόρφωση εκτεταμένων χώρων πρασίνου στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ προτείνει μεταξύ των άλλων ομάδα καθηγητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με στόχο την αστική αναγέννηση της πόλης.

Οι καινοτόμες αυτές προτάσεις διατυπώθηκαν στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος με τον τίτλο “Χωρική ανάλυση και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή του δήμου Θεσσαλονίκης”, το οποίο εξελίχθηκε βάσει προγραμματικής σύμβασης του κεντρικού δήμου με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ Αναστάσιο Κωτσιόπουλο, επιλέχθηκαν πέντε περιοχές της πόλης με διαφορετικό χαρακτήρα αλλά εξίσου μεγάλη αναπτυξιακή δυναμική, για την αναβάθμιση των οποίων προτάθηκε σειρά έργων, από ανακατασκευές πεζοδρομίων μέχρι τη χάραξη νέας υποθαλάσσιας αρτηρίας. Για τη διαμόρφωση των προτάσεων, οι οποίες αναμένεται να παρουσιαστούν στην αυριανή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, οργανώθηκε φοιτητικό workshop, ενώ συνεργάστηκαν και υψηλόβαθμα στελέχη της αντιδημαρχίας Αρχιτεκτονικού με επικεφαλής τον προϊστάμενο της διεύθυνσης Μελετών Αρχιτεκτονικών Έργων Κώστα Μπελιμπασάκη.

1. Περιοχή μουσείων – Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης: Για την περιοχή του λεγόμενου ανατολικού αστικού ρήγματος της πόλης, η οποία επικεντρώνεται στον χώρο της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, προτείνονται δύο εναλλακτικά σενάρια. Το πρώτο προβλέπει τη διατήρηση των υπαρχόντων βασικών αξόνων κίνησης πεζών και των κτιρίων που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, ενώ το δεύτερο τη διαμόρφωση εκτεταμένων χώρων πρασίνου. Σε κάθε περίπτωση προβλέπεται να διατηρηθούν τα κτίρια της ΔΕΘ που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και να κατεδαφιστούν τα υπόλοιπα και να υπογειοποιηθούν οι βασικοί οδικοί άξονες, οι οποίοι σήμερα διασπούν την ενότητα της περιοχής. Ο χώρος που περιλαμβάνεται στη μελέτη ορίζεται από το Βασιλικό θέατρο, το θαλάσσιο μέτωπο, το πάρκο της Ηλεκτρικής Εταιρείας, το νέο δημαρχείο, το Γ’ Σώμα Στρατού, το στρατιωτικό νοσοκομείο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το βορειανατολικό όριο της ΔΕΘ, τις οδούς Αγγελάκη και Νικολάου Γερμανού. Στην περιοχή αυτή, έκτασης περίπου 1.000 στρεμμάτων, υπάρχουν τουλάχιστον είκοσι ενδιαφέροντα, δημόσιου χαρακτήρα, κτίρια.

2. Περιοχή ιστορικού κέντρου: Στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης προτείνεται να διαμορφωθεί ένα ευρύ δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, το μεγαλύτερο μέρος του άξονα Αλεξάνδρου Σβώλου – Ερμού πρόκειται να μετατραπεί σε αμιγή πεζόδρομο. Ειδικότερα, προβλέπονται η πεζοδρόμηση των οδών Αλεξάνδρου Σβώλου, Κεραμοπούλου και Ερμού σε όλο το μήκος τους, εκτός από τα τμήματα της Μακένζι Κινγκ και της Ερμού από την Καρόλου Ντηλ μέχρι την Αγίας Σοφίας με κατεύθυνση προς ανατολικά. Κατά μήκος του ίδιου άξονα προβλέπεται η δημιουργία ποδηλατόδρομου, ο οποίος σε συνδυασμό με αυτόν που ήδη κατασκευάστηκε από τον δήμο Θεσσαλονίκης θα ολοκληρώνει ένα δίκτυο κίνησης ποδηλάτων σε ικανοποιητικό μήκος. Παράλληλα, προτείνεται η πεζοδρόμηση και διάφορων κάθετων οδών, όπως μεταξύ των άλλων της Ιπποδρομίου, της Απελλού, της Σκρα, της Πρασακάκη και της Στεφάνου Τάττη. Το σενάριο αυτό προβλέπει ακόμη την πεζοδρόμηση της Κασσάνδρου και τη διοχέτευση της κίνησής της στην οδό Αγίου Δημητρίου, η οποία προτείνεται να αμφιδρομηθεί. Για την περιοχή του ιστορικού κέντρου διατυπώνεται η ανάγκη για την καθιέρωση γραμμών του τραμ, αλλά και για την εκπόνηση επιμέρους μελετών για την πλατεία Αριστοτέλους, την αρχαία αγορά, την πλατεία Άθωνος, την περιοχή των Δώδεκα Αποστόλων ή την περιοχή του τείχους στην Κάτω Πόλη.

3. Περιοχή Άνω Πόλης: Η δημιουργία εκτεταμένων χώρων στάθμευσης, που μπορεί να φθάσουν σε δυναμικότητα ακόμη και τις περίπου 5.200 θέσεις, αποτελεί μία από τις κεντρικές προτάσεις που διατυπώνονται για την περιοχή της Άνω Πόλης. Υπόγεια πάρκιγκ προτείνεται να διαμορφωθούν στην οδό Επταπυργίου, στην οδό Ακροπόλεως, στην οδό Ελένης Ζωγράφου και στην πλατεία Τερψιθέας. Στον τομέα των συγκοινωνιών προτείνεται η επέκταση της λεωφορειογραμμής με μινιμπάς, αλλά και η χρήση ενός μέσου σταθερής τροχιάς, που θα μοιάζει με συρόμενο τελεφερίκ, το οποίο θα κινείται επάνω σε κυλιόμενες σκάλες. Παράλληλα, σε ορισμένα από τα υψηλότερα σημεία της Άνω Πόλης προτείνεται να διαμορφωθούν πλατφόρμες με θέα προς τη θάλασσα και την πόλη, όπου σχεδιάζεται να οργανωθούν αναψυκτήρια και καθιστικά για την αναψυχή των επισκεπτών. Ακόμη, προβλέπονται διανοίξεις στους πεζοδρόμους της Ησιόδου και της Χαβρίου, αλλά και η διαμόρφωση περιπάτων κατά μήκος των τειχών.

4. Περιοχή παραλίας, Βασιλίσσης Όλγας και Κωνσταντίνου Καραμανλή: Η χάραξη νέας υποθαλάσσιας αρτηρίας και η βύθιση τμήματος της Μεγάλου Αλεξάνδρου είναι ορισμένες από τις ρηξικέλευθες προτάσεις που διατυπώνονται για το θαλάσσιο μέτωπο και την ανατολική οικιστική περιοχή της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, προτείνεται η εκπόνηση νέας μελέτης για τη δημιουργία μιας υποθαλάσσιας λεωφόρου με ελεύθερη όδευση μέχρι και την οδό Πόντου και ενδεχόμενες ενδιάμεσες υποθαλάσσιες συνθέσεις, μέσω βυθιζόμενων προεκτάσεων της Αγίας Σοφίας, της Γ΄ Σεπτεμβρίου και της Μάρκου Μπότσαρη, καθώς και με ενδεχόμενο υποθαλάσσιο πάρκιγκ στο ύψος του κόμβου της Αγίας Σοφίας. Στις προτάσεις των αρχιτεκτόνων περιλαμβάνονται ακόμη η ανάπλαση της λεωφόρου Νίκης με την κατασκευή πλωτών επεκτάσεων και νησίδων, καθώς και η βύθιση του μεγαλύτερου μέρους του πλάτους της λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου από το ύψος του “Μακεδονία Παλλάς” μέχρι το ύψος της οδού Αναλήψεως. Για την ίδια περιοχή προτείνονται η οργάνωση ενός ευρέος δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, καθώς και η κατασκευή μαρίνων.

5. Περιοχή πέριξ της αλάνας της Τούμπας: Η διαμόρφωση της Γρηγορίου Λαμπράκη σε βουλεβάρτο με την υπογείωση της κίνησης των αυτοκινήτων κυριαρχεί μεταξύ των προτάσεων που διατυπώνονται για την περιοχή γύρω από την αλάνα της Τούμπας. Ανάλογη διαμόρφωση προτείνεται και για την οδό Διογένους, όπου προβλέπεται και η δημιουργία ενός υπόγειου πάρκιγκ, ενώ σχεδιάζονται ακόμη η ανάπλαση της οδού Μικράς Ασίας, ο ανασχεδιασμός των πάρκων και των πλατειών της περιοχής, η ανάπλαση των ρεμάτων, η πεζοδρόμηση δρόμων στις γειτονιές και η δημιουργία ποδηλατοδρόμων.

Advertisements

Ενέργειες

Information

One response

27 06 2010
Το Top 5 της εβδομάδας (20 Ιουνίου – 26 Ιουνίου 2010) | Newsfilter

[…] Το ΑΠΘ προτείνει… για την Θεσσαλονίκη: Διαβάστε μία σειρά προτάσεων παρεμβάσεων που έκανε […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: