Πως φτιάχνονται οι πόλεις;

12 08 2009

Ένα πρόσφατο ταξίδι και μια σειρά από συγκυρίες με έφεραν αντιμέτωπο με το ζήτημα που ονομάζεται “τεχνητές πόλεις”, πόλεις δηλαδή που δημιουργήθηκαν κατόπιν παραγγελίας, συνήθως για να εξυπηρετήσουν τις διοικητικές ανάγκες μιας χώρας. Νόμιζα, ότι δεν είναι αρκετές, αλλά ψάχνοντας ανακάλυψα μια σειρά από πόλεις στις πιο απίστευτες χώρες του κόσμου, ενώ βρήκα και μια που κατασκευάζεται από ιδιώτη!

Από τα πιο γνωστά παραδείγματα είναι η Μπραζίλια στη μακρινή Βραζιλία, αλλά πόσοι γνωρίζουν ότι αντίστοιχα παραδείγματα είναι Ουάσινγκτον, η Αμπουτζά στη Νιγηρία, η Καμπέρα στην Αυστραλία, το Νέο Δελχί, αλλά και η Ισλαμαμπάντ, που χτίστηκε σε σχέδια του γραφείου Δοξιάδη;

Υπάρχει κι ένα ελληνικό παράδειγμα, έστω και σε μικρογραφία. Πρόκειται για τα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας, μια κωμόπολη που χτίστηκε για τις ανάγκες στέγασης των εργαζομέων στο Αλουμίνο της Ελλάδας (πρώην Πεσινέ). Περισσότερα εδώ.

Σ’ αυτό που θα ήθελα να σταθώ είναι η Putrajaya, η σχεδιαζόμενη νέα διοικητική πρωτεύουσα της Μαλαισίας που χτίζεται ανάμεσα στην Κουάλα Λουμπούρ και το Διεθνές Αεροδρόμιο KLIA. Σχεδιασμένη, ώστε να βρίσκεται μέσα σε χιλιάδες στρέμματα πράσινου, με απίστευτες υποδομές η Putrajaya φιλοδοξεί να γίνει σημείο αναφοράς και εμπορικό κέντρο όλης της Ασίας. Παράλληλα δίπλα της αναπτύσσεται η Cyberjaya μια πόλη με έμφαση στα έξυπνα δίκτυα και τις νέες τεχνολογίες που φιλοδοξεί να γίνει η Silicon Valley της Ασίας, γι αυτό και αποτελεί έδρα και σχετικού πανεπιστημίου. Το εντυπωσιακό είναι ότι χάρη στα έσοδα από την εξόρυξη πετρελαίου οι Μαλαισιανοί δεν χτιζουν απλά πόλεις, αλλά αλλάζουν τη χώρα τους μέσα από ένα μεγαλόπνοο project που περιλαμβάνει μια τεράστια έκταση και στόχο έχει να αναπτύξει την οικονομία της χώρας και την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων χωρίς να βασίζεται αποκλειστικά στην πετρελαιοπαραγωγή.


Όσον αφορά την άλλη πόλη στη Νότια Κορέα, πρόκειται για το Songdo. Μια πόλη που φιλοδοξεί να υποκαταστήσει τη Σεούλ, αλλά και τις γύρω πρωτεύουσες ως κυρίαρχο λιμάνι και διαμετακομιστικός κόμβος. Η πόλη αναμένεται να είναι έτοιμη το 2014 και μεταξύ άλλων έχει υιοθετήσει στοιχεία από άλλες πόλεις, όπως το Central Park της ΝΥ και τα κανάλια της Βενετίας… Αρκεί το official video.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη Θεσσαλονίκη του 2020; Καμία απολύτως. Εμείς ακόμη θεωρούμε μεγάλο έργο τα νέα πάρκα στην παραλία!

About these ads

Ενέργειες

Πληροφορίες

6 σχόλια

17 08 2009
ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Η Θεσσαλονικη ειναι μια μεγαλουπολη με πλυθυσμο που αγγιζει τους 1,500,000 κατοικους (μαζι με του φοιτητες και τα περιχωρα). Για να παψει να θεωρειται μια πολη για ’’χαλλλλλαρωση’’ και ’’φραπε’’ θα πρεπει να γινουν καποια εργα στο συνολο της πολης προκειμένου να αναπτυχθει πρωτον λειτουργικα, δευτερον ποιοτικα και τριτον αισθητικα, αν θέλουμε να θεωρουμε την Θεσσαλονικη μητρόπολη των Βαλκανιων θα πρεπει να γινουν καπιες ενεργειες απο τις τοπικες αρχες και υστερα απο την ιδια την πολιτεια αλλιως αλλες βαλακινες πολεις θα διεκδηκησουν αυτον τον ’’τιτλο’’(Βελιγραδι,Ζακγρεμπ) οι οποιες αναπτυσσονται τα τελευταια χρονια με πολυ γρηγορότερους ρυθμους απο την Θεσσαλονικη. Αν και δεν ειμαι ουτε αρχιτεκτονας αλλα ουτε και συγκοινωνιολογος η περιβαλλοντολογος απλα φοιτητης των οικονομικων τυγχανω σαν κατοικος της πολης εχω να κανω καποιες προτασεις που αναφέρονται συνολικα για ολοκληρη την πολη. Οι περισσοτερες απο αυτες έχουν ήδη ακουστει και άλλες ειναι υπο μελετη, ωστοσο ομως πιστευω οτι δεν ειναι και τοσο εξωπραγματικες ωστε να μιν μπορουν να γινουν πραματικοτητα.
Παρακατω αναφερω ενδεικτικα 20 προτασεις-project για το συνολο της πολης.

1. Μετεγκατασταση της ΔΕΘ στον χωρο του ΤΕΙ( προκειμενου να δικεκδηκησουμε την EXPO του 2017 αν ακομη προλαβαινουμε να δηλωσουμε συμμετοχη).

2. Δημιουργια αστικου παρκου στον χωρο της πρων ΔΕΘ καθως επισης και παραχωρηση του Γ΄ Σωματος Στρατου ωστε να ενοποιηθει με τον υπολοιπο χωρο της ΔΕΘ σε ενα ενιαιο παρκο (184+323 στρεμματα) συνολο 507 στρεμματα πρασινου για την πολη, και οταν αναφερομαστε σε αστικο παρκο εννοουμε πρασινο και δεντρα και οχι όπως την υποτιθέμενη αναπλαση στην νεα παραλια με καποιες συστοιχιες από δεντρα.

3. Δημιουργια παρκου στο στρατοπεδο του Παυλου Μελα 360 στρεμματων και σε αυτη την περιπτωση αναφερομαστε σε πρασινο και δεντρα τα κτηρια εντος του στρατοπεδου προτεινω να καταδεφηστουν δεν νομιζω να ειναι και τοσης μεγαλης αρχιτεκτονικης σημασιας για να παραμεινουν οπως και στο Γ σωμα στρατου προκειμενου να γινει μια ριζικη αναδιαμορφωση στου χωρους χωρις να περιοριοζυν την φαντασια των αρχιτεκτονων των παρκων.

4. Δημιουργια παρκου στο στρατοπεδο Καρατασιου στην Πολιχνη(590 στρεμματα) και ο υπολοιπος χωρος να γινει πανεπηστημιο και να μεταφερθουν εκει η πολυτεχνικη και η ιατρικη σχολη σε συγχρονες εγκαταστασεις οι οποιες θα διαθετουν και campus αξιοοποιωνατς τον χωρο πρασινου του παρκου. Τα παροντα κτηρια των σχολων στην Πανεπηστιμοιουπολη να δωθουν σε αλλες σχολες του ΑΠΘ ωστε να διαθετοθν μεγαλυτερους χωρους διδασκαλιας. Ετσι μπορει να δημιουργοθνται 2 πανεπιστημιουπολεις ωστοσο εξυχρονιζεται το πανεπηστημιο και επιτελους αξιοποιειται ενας ελευθερος χωρος.

5. Δημιουργια παρκου στον χωρο της Νεας Ελβετιας ( 360 στρεμματα) ηδη ο Δημος Θεσσαλονικης εχει κανει εναν σχετικο διαγωνισμο, ετσι αποκτα εναν πνευμονα πρασινου η νοτιοανατολικη πυλη εισοδου της πολης.

6. Κατασκευη νεου δικαστικου μεγαρου και δημιουργια στην θεση του ’’αθλιου τετραγωνου’’ υπαρχοντος κτηριου παρκου με πρασινο οπου θα εναρμονιζεται με τα τειχη τη πολης.

7. Δημιουργια γραμμης τραμ η οποια θα ξεκινα απο τα ΚΤΕΛ θα διασχιζει την 26 Οκτωβριου θα συνεχιζει στην λεωφορο Νικης και απο κει στην Μεγαλου Αλεξανδρου και θα καταληγει καπου στο Μεγαρο για αρχη, απο εκει θα ακολουθει την ιδια πορεια μονο που στον γυρισμο θα διασχιζει την Τσιμισκη και απο κει παλι πισω στην 26 Οκτωβριου και πισω στα ΚΤΕΛ, η οδος Τσιμισκη δεν νομιζω να επιβαρυνθει τοσο πολη αφου θα κινειται στην λωριδα που μονιμως εινβαι παρκαρισμενα τα αυτοκινητα!

8. Αναβαθμιση της περιοχης των Λαχανοκηπων με την δημιουργια μιας ζωνης καινουομιας με συγχρονα κτηρια και ΝΑΙ μεσαιου μεγέθους εστω ουρανοξυστες 150-200 μετρα, συγκεκριμενα θα μπορουσε να γινει η οδος 26 Οκτοβριου η λεοφωρος των ουρανοξυστων αφου υπαρχουν πολλα διαθεσιμα οικοπεδα για ανοικοδομηση.

9. Ανακαινηση της πλατειας Αριστοτέλους οπου στο τσιμεντενιο τετραγωνο χωρο θα μπορουσε να αντικαταστησει ενα ωραιο ψηφιδωτο.

10. Δημιουργια παρκου στον χωρο του παρκινγκ στην πλατεια Ελευθεριας οπου θα εδινε πισω στον χωρο την οδου Μητροπολεως την χαμενη αιγλη της με ενα συγχρονο και κομψο παρκο, το παρκινγ θα μπορουσε να δημιουργηθει υπογειως του παρκου.

11. Παραχωρηση του πρων 424 Νοσοκομειου στον Πανεπηστημιο Μακεδονια που τυχαινει και ειμαι φοιτητης, οι χωροι του πανεπιστημιου Μακεδονιας δεν αρκουν για τους 8000+ φοιτητηες που διαθετει και ετσι θα ηταν μια πολη καλη ευκαιρια για αναβαθμιση του πανεπηστιμου με την παραχωρηση του χωρου, φυσικα τα πρων κτηρια θα καταδεφηστουν για να δημιουργηθουν συγχρονοι χωροι και οχι να πεσουμε στην παγιδα του οτι επειδη παραχωρηθηκαν να παραμεινουν τα παλια κτηρια.

12.Ανακαινηση του σταθμου ΟΣΕ με ενα συγχρονο σκεπαστρο οπως διαθετουν αλλες ευρωαπαικες πολεις ο σταθμος παρεμεινε στο 1970 παρα τις ανακαινησεις που εγιναν παροτι που δεν νομιζω να γινεται να χτιστει ενα καινουργειο κτηριο αφου προσφατα ’’ανακαινηστηκε’’ δημιουργωντας 3-4 σουβλατζιδικα στον ισογειο χωρο. Επισης υπογειοπειοπηση των γραμμων του ΟΣΕ μεχρι να εξερχονται απο το κεντρο της πολης καπου στο υψος του Κορδελιου, οπως εχει ηδη προγραμματισετι να γινει για τις γραμμες του ΟΣΕ στην Αθηνα.

13. Ανακατασκευη του αεροδρομιου με την επεκταση του αεροδιαδρομου και την ανακατασκευη του χωρου υποδοχης ωστε να γινει επιτελους διεθνες. δεν νομιζω οτι θα καταστρεψει και τοσο τον Θερμαικο κολπο τα 500 μετρα της επεκτασης.

14. Δημιουργια εξωτερικης περιφειριαικης.
15. Χαραξη προαστικου για την Χαλκιδικη η οποια αποτελει την πηγη τουρισμου για την Βορεια Ελλαδα, ετσι θα γινοταν πιο προσβασιμη στους τουριστες.

16. Αναπαλαιωση του κτηριου του Λιμανιου αν και ειμαι υπερμαχος την συγρονης αρχιτεκτονικης και εχω ’’κατεφαφισει’’ τα μισα παλια κτηρια της πολης με τις προτασεις μου, πιστευς πως το κτηριο του λιμανιου με μια ανακινηση θα μπορουσε να γινει πραγματικα ωραιο παροτι την αθλια καταστηση στην οποια βρισκεται και για την οποια δεν πρεπει να περηφανευομαστε αφου θεωρουμαστε και μεγαλο λιμανι ταυτοχρονα φυσικα ποτεινω και επεκταση των ακτοπλοικων γραμμων στα κοντινα νησια με jet.

17. Επισης προτεινου την κατασκευη και ενος συγχρονου γηπεδου ποδοσφαιρου, οχι στο κενρτο της πολης φυσικα, ακουσα οτι υπηρξε μια ιδεα για κατασκευη γηπεδου του Αρη οπου θα δινοταν 230 στρεμματα στην περιοχη της Θερμης με παραχωρηση του οικοπεδου που τωρα φιλοξενει το Κλεανθης Βικελιδης. ο χωρος αυτος θα μπορουσε ενα γινει ενα συγχρονο παρκο με αθλητρικες εγκαταστασεις ωστε να θυμιζει οτι πριν απο εδώ ηταν και γηπεδο.

18. Κατασκευη ενος κλειστου γηπεδου μπασκετ μεγαλυτερου απο το περιφημο ’’παλατακι’’ του ΠΑΟΚ. Μια arena για την πολη της Θεσσαλονικης 15000 θεσεων οπως διαθετουν αλλες ευρωαπαικες και βαλακανικες ακομη πολεις(Arena Zagreb,Belgrade Arena) ωστε να ειμαστε σε θεση να φιλοξενησουμε αθλητικα και ψυχαγωικα γεγονοτα (και ναι δεν εννοω την Eurovision).

19. Επεκταση του μετρο προς τα ανατολικα(Καλαμαρια προς αεροδρομιο, δυτικα Σταυρουπολη και προς Κορδελιο) οπου θεωρω και πιο αναγκαιο καθως πρεπει να συνδεεται οπωσδηποτε με τα ΚΤΕΛ.

20. Προαστιακος μεχρι την Σινδο και την νεα ΔΕΘ, απο την στιγμη που η επικρατεστ+750+360ερη περιοχη θεωρειτα ο χωρος του ΤΕΙ θα πρεπει οπωσδηποτε να αναπτυχθει ενα οργανωμενο συστημα μαζικων μεταφορων στο δυτικο κομματι ετσι ωστε η νεα ΔΕΘ να ειναι και λειτουργικη.
Αυτες ειναι οι δικες μου προτασεις για την Θεσσαλονικη τωρα οσο αφορα το κοστος θα μποουσε να καλυφθει ενα μερος ολων των παραπανων εργων με τα λεφτα που θα δαπανούνταν για τη υποθαλασσια 472,000,000 εκκατομυρια (αν και δεν τασσομαι κατα της υποθολασσιας ως εργο ισα ισα πιστευς πως είναι χρησιμη, απλα θεωρω οτι αλλα εργα προηγουνται αυτης) μαζι με φυσικα ιδιωτικες επενδυσεις. Τελος δεν θα πω πως και τα μισα απο αυτα αν γινουν ευχαριστημένοι να μαστε γιατι στο κατω κατω δεν προκειται και για τεραστια εργα. Απλα για μια μεγαλη πολη αρκει να υπαρχουν ιδεες,εμπνευστες και ικανοι ανθρωποι να τα υλοποιουν. Ελπιζω να διαβασουν τα παραπανω καποιοι από τους αρμοδιους. Τελος πρεπει να προτεινω πως δεν είναι απαραιτητο να αναλαβουν Ελληνες αρχιτεκτονες την μελετη για όλα τα παραπανω εργα καθως οι περισσοτεροι στερουνται φαντασιας και δημιουργηκοτητας, ας αναλαβουν καποιοι ξενοι αρχιτεκτονες την σχεδιαση όπως ο Renzo Piano, Zaha Hadid οι οποιοι αναλαμβανουν πραγματικα πολύ ωραια project στο εξωτερικο.

27 08 2009
kostis

Πολύ καλές ιδεές και είσαι μόνο φοιτητής! Τελικά δεν είμαι ο μόνος νέος που θέλει μία Θεσσαλονίκη αλλαγμένη!

27 08 2009
skg2020

Ευχαριστώ αν και δεν είμαι φοιτητής, αλλά δημοσιογράφος, οπότε αν θες μπορείς να πάρεις πίσω τα καλά σου λόγια ;-)

28 08 2009
ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Φιλε ΄΄skg2020΄΄ μαλλον σε μενα ανεφερονταν ο kostis!

28 08 2009
skg2020

Οντως. Kudos to Δημήτηρης

6 09 2009
alexander travel

θα ηθελα να συμετασχω στους προβληματισμους σας για την βελτιωση αυτης της πόλης και να σας υποδειξω εργα μεγαλοπνοα και μαλλον ουτοπιστικα που σιγα σιγα πρεπει να ωριμαζουν στη συνειδηση των κατοικων και των κυβερνωντων
εσεις φαινεστε πιο τεχνοκρατες και θα μπορουσατε να προμοταρετε καλυτερα μεσω της επικοινωνιας τα σχεδια αυτα αφου τα εγκρίνετε

1.
συνδεση με γεφυρα την ακρη του θερμαικου (μηχανιωνα ) με την χαλαστρα περιπου 15 χλμ κρεμαστη τυπου vasco de gama στην λισαβωνα στην εισοδο του θερμαικου .

2
.ενωση της θεσσαλονικης πλατεια αριστοτελους η λ.πυργο με τελεφερικ εωσ 35 θεσεις σαν συγκοινωνια με την ανω πόλη μονη βλαταδων και γεντι κουλε που θα γινει μουσειο (διαδρομη περιπου 2 χλμ δηλαδη 10 λεπτα με ενδιαμεσες στασεις τσιμισκη αριστοτελουσ ,αρχαια αγορα ,αγιος δημητριος ,μονη βλαταδων ,γεντη κουλε . κατι παρομοιο με τελεφερικ της παρνηθας που κοστισε 20 εκατομυρια ευρω ,τοσο στοιχισε το θαλασσιο μετωπο τησ παραλιασ που εχει ηδη ολοκληρωθει

οπωσ αυτα εχω και πολλα αλλα σχεδια για την θεσσαλονικη

http://www.alexandertravel.gr
http://www.saloniccogrecia.blogspot.com

με εκτιμηση

alexandertravel

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: